Tik-79.230 /
Luennolla esitettyjä kysymyksiä
1. Anna jalkapalloa pelaavalle agentille
- PAGE-määrittely
- toimintaympäristön analyysi
(asteikolla saavutettavuus, deterministisyys,
jaksollisuus, staattisuus, diskreettiys)
2. Mieti jalkapalloa pelaavan agenti toteuttamista
seuraavan "agenttihierarkian" mukaisilla tasoilla:
- (Yksinkertainen) refleksiivinen agentti
- Tavoitteita käyttävä agentti
- Hyötypohjainen agentti
Millaista toiminnallisuutta näillä tasoilla voidaan saada aikaan?
Ota analyysissä huomioon pelaajien erilaiset tehtävät (hyökkääjä,
puolustaja, maalivahti).
3. Käy läpi agenttien rakennekaaviot jalkapalloesimerkin tapauksessa.
Mieti seuraavia kysymyksiä jalkapalloa pelaavan agentin tapauksessa:
1. Mitkä tekijät aiheuttavat epävarmuutta
- agentin toimintojen suhteen ja
- agentin maailmankuvan suhteen?
2. Miten epävarmuutta voisi mallintaa todennäköisyyksin?
3. Kuinka em. todennäköisyydet voitaisiin määrittää?
1. Mieti uskomusverkkojen käyttöä jalkapalloa pelaavan agentin
mallintamisessa. Rakenna uskomusverkko vaiheittain
seuraavasti:
- Valitse mallissasi tarvittavat satunnaismuuttujat
(uskomusverkon solmut)
- Analysoi satunnaismuuttujien väliset riippuvuudet
(uskomusverkon kaaret).
- Määrittele kunkin solmun satunnaismuuttujalle
ehdollinen todennäköisyysjakauma.
Analyysisi voi pohjautua esimerkiksi johonkin tiettyyn
pelitilanteeseen (vaikkapa juksemiseen pallon luo). Saatat tarvita
mallissasi yksinkertaistuksia:
- jatkuvan muuttujan esittämistä diskreettinä muuttujana
(esim. pallon etäisyys kuvataan kolmella arvolla:
kaukana, lähellä, jaloissa) ja
- ajan huomiotta jättämistä.
2. Laske muodostamasi verkon perusteella ehdollisia todennäköisyyksiä
sekä kausaaliseen että diagnostiseen suuntaan.
1. Muuta laatimaasi uskomusverkko päätösverkoksi
lisäämällä toiminnan valinta ja hyötyfunktio.
2. Millainen hyötyfunktion tulee olla, jotta
agentti toimii järkevästi?
Ota edellä laatimasi uskomus/päätösverkko uudelleen käsittelyyn.
Laadi uusi malli (päätösverkko) siten, että erotat
- tilamuutoksiin liittyvän (Markov-ehdon toteuttavan) jakauman sekä
- aistihavaintohin liittyvän jakauman.
Voit rajoittua mallissasi kahden peräkkäisen ajanhetken
(t ja t+1) tarkastelemiseen.
Latest update: February 29, 2000
by Tomi Janhunen